問1−イ、ク

問2①−イ ②−ア ③−ウ

問3そして、文字を持たない社会が天体に関してしていたどのような問いも、今日宇宙探索を動機づけている問いとはかなり異なっていたと、我々は断言できる。

問4古代の人々が世界に関してどのような疑問を持っていたのかを問うことで、彼らの世界観に立って考えること。

問5−ア、オ

 

問1①−イ ②−ウ ③−ア

問2教育が経済的に生き延びるために今以上に不可欠だった時代はない。

問3貧困家庭に生まれても、大学の学位を取得することで、経済的地位を劇的に上昇させる可能性があること。

問4 2番目−イ    4番目−ア

(… and [  question whether they belong there] at all.)

問5これらの学生が、自ら招いたわけではない経済的問題に直面して、今自分がいる場所にたどり着くのを助けてくれた多くの人の高い期待に応えられないのではないかという不安を感じている。

問6−ウ

 

1)①−B ②−A ③−C ④−D ⑤−B

 

2)Yes, first of all because promoting the Japanese language can help boost the Japanese economy.  After learning it in their own countries, more people will want to come to Japan as tourists, workers, or students.  Second, it will reduce misunderstandings between Japanese and non-Japanese people, which is important in this globalized world.  If more people know Japanese, they will be able to communicate well with Japanese people, which will help both of them work together toward the same goals.  (79 words)

 

問1  ①−カ ②−ウ ③−ア 

What supported its development was the close connection  ) between “hypothesis and proof” or “theory and experiment.”

問2  ①−イ ②−エ ③−ク

“Understanding” (  is far more important than  ) knowledge (  in order to  ) discover new laws as well.

問3

    It is only when you feel convinced, or firmly believe humans are intelligent enough to solve natural mysteries that you can work confidently on tackling challenging problems, such as human or social ones.